Burhan ÖZKOŞAR 64 haber

Ahıska - Ardahan Dostluk Köprüsü

Ardahan Üniversitesi’nde üç yıldır faaliyetlerini sürdüren ve kısa adı ARÜGEM olan Ardahan Üniversitesi Gençlik Eğitim Merkezi organizesinde Üniversitemizde çalışan ve ARÜGEM üyelerinden oluşan bir grup Ahıska ve Tiflis’e gezi düzenlendi. Gezi ARÜGEM Başkanı Sayın Canan Korkmaz’ın girişimleri ile gerçekleşti. Geziye, Kazakistan, Gürcistan, Kırgızistan v.s. yurt dışından gelen üniversitemizin yabancı uyruklu personelleri de katıldık.

Gezimiz, Ardahan’dan başlayarak Posof’tan Kür nehrinin boyu Ahıska üzerindendi, çünkü Ahıska Ardahan’a yaklaşık 80 km mesafede bulunmaktadır. Hem de Kafkaslar ve Orta Asya’ya açılan sınır kapısıdır. Yolumuz Ardahan’dan çıktıktan sonra Ilgar dağını aşarak Posof vadisine doğru salınırken saklı cenneti keşfedercesine dar vadilere doğru indikten sonra Posof Türkgözü sınır kapısına ulaştık. Yol boyu dağın eteğinden akan Kür nehri Posof ve Ahıska doğasının dağlarının, nehirlerinin, ormanlarının, bahçelerinin, yüksek zirveli karlı dağlarının ve doğası ile bire bir aynı olduğunu fark ettim.  Ahıska’ya girince Ahıska kalesi ve Ahmediye camisini gördük. Yıllardır ağızlardan düşmeyen Azğur kalesinin yanından geçtik. Buralarda gördüklerim ve yaşadıklarım anılar benim için yabancı değildi. Çünkü bu tarihi yerler hakkında çocukluğumdan beri hep duyduğum yerleri aynen nasıl duydumsa öyleymiş gibi gözlerimle gördüm. Ahıska’dan geçerken elimde olmadan birden duygularıma hakim olamadım. Gözlerim yeşerdi, yutkundum ve ister istemez geçmişe döndüm. Geçmişteki dede nenelerimizin “hiç olmazsa bir kez Ahıska’yı görseydim of bile demezdim” diye diye vatanı göremeden gözlerini ebediye yuman insanlar geldi gözümün önüme. Bu duygusallığımı ve içimdeki hasret hislerimi Tiflis’e doğru yol aldıktan sonra bile bir türlü içimden çıkaramadım. Yol devam ediyor, tüm yolculuk boyu sadece geçmişlerimiz gözümün önümdeydi. Geçmişle yaşıyordum.

(ARÜGEM Ahıska Üniversitesi Türk Dili Bölümünde

(ARÜGEM Ahıska Üniversitesi Türk Dili Bölümünde)

Öğle vakti Ahıska’ya ulaşabildik. Bizi Ahıska Üniversitesi Rektörü Sayın Tina Gelaşvili ile Ahılkelek Devlet Yüksek Eğitim Fakültesi Dekanı Sayın Roin Kavrelaşvili rektörlük binasında karşıladı. Bizimle yakinen dostça duygularla ve samimiyetle yakın ilgi gösterdiler. Ahıska Üniversitesini gezdik dolaştık. Çünkü Ahıska Üniversitesi bizim Ardahan üniversitesiyle kardeş üniversitedir. Ve aynı zamanda Kafkasya Üniversiteler Birliğinin Üyesidir. Üniversitenin Türk dili ve Edebiyatı bölümünü de ziyaret ettik. Orada Türkoloji bölüm başkanı bizlere bölümünün faaliyetiyle ilgili kısa metrajlı film gösterisi sundu. Hatta Türkiye’den gelen öğrenciler kısa bir zamanda Gürcüceyi öğrenip gürcü dilinde araştırma yaptıklarından da bahsetti. Aynı zamanda Gürcü dili ve edebiyatı bölümünde Türkiye’den gelen öğrencilerimizin de çalışmalarını yakından görme fırsatını bulduk. Sonra orada hatıra resimleri çektik.

Yrd. Doç. Dr. Sevil PİRİYEVA - Ardahan Üniversitesi Öğretim Üyesi Üniversiteden ayrıldığımızda sağ taraf yukarıda Müslüman mezarlıklarını da gördük, orada yatan soydaşlarımızın ruhuna Fatiha okuduk. Ahıska’daki kısa sürede koca bir tarihimizi yaşama fırsatını buldum. Bu yazıyı kaleme alırken bile içimdeki duygularımı mümkün mertebe özetlemeye çalışıyorum.

Ahıska’dan ayrıldıktan sonra yolumuz Tiflis’e doğru devam ediyor. Bize yolda rehberlik eden ve Gürcistan hakkında bilgi veren Roin hoca oldu. Tiflis’te gezi esnasında ekibimizin gürcü halkı ile anlaşabilmesi için hem tabeladaki gürcüce yazıları okuyup anlamasında yurt dışından gelen hocalarımızdan biri sayın Doç. Dr. Gülnara Gocayeva Memmedova da aracılık etti.

Ahıska’dan Tiflis’e giden yolun iki tarafında ağaçlar ekilmiş asfalt yolları bana Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan yollarını hatırlattı, çünkü bu yollar eski dönemden kalan Sovyet projesiyle yapılan yollardı. Dikkat çekecek tarihi yerlerden biri XIX. Yüzyılda Yapılmış girişi Şark desenleriyle işlenmiş adı “Bezekli Hamam” diye geçen doğadan gelen kükürtlü su insanın sağlığına şifa verdiğini, o devirde yaşamış ünlü Rus yazar ve şairler A.S. Puşkin’in, A.S. Griboyedov’un da bu hamamı ziyaret ettiğini ve hamamın tarihi bilgisini kapısında asılı olan tabeladan öğrendik.