Ukrayna ve Rusya Ziyareti

• Sevgili okuyucularım,
    Bugün sizlere, Türkiye’den, Ukrayna ve Rusya’ya 2010 yılının Temmuz ayında yaptığım ziyaret hakkında bahsedeceğim...

Tarihi yer ve türbeleri çeşitli sebep ve vesileler ile ziyaret etme imkanımız oldu

1990 yılından önce Özbekistan’dan, rahmetli babam Murtaza İzzetoğlu ile birlikte, lise öğrencisi olduğumuz yıllarda Sovyet Sosyalist Cumhuriyetleri Birliği’ni (SSCB’yi) oluşturan Rusya Sovyet Federatif Sosyalist Cumhuıriyeti’nin (RSFSC-RSFSR) başkenti Moskova’yı, Letonya’nın başkenti Riga’yı, Litvanya’nın başkenti Vilnius’u, Estonya’nın başkenti Tallin’i ziyaret etmiştik...

Özbekistan’da 1980 – 1985 yıllarında üniversite öğrencisi iken, Fergana vilayetinin Kokand şehrini, Kuzey Kafkasya’nın Mineralniye Vodı, Pyatigorsk, Vladikavkaz şehirlerini, Gürcistan’ın başkenti Tiflis’i ve Rusya’nın Stavrapol ve Tyumen şehirlerini hem ziyaret ettim, hem de bu şehirlerde stajör mühendis olarak çalıştım...

1985 yılından itibaren, Özbekistan’ın başkenti Taşkent’teki Orta Asya Doğalgaz İlmi Araştırma Enstitüsü’nde Mühendis olarak çalıştım. 1989 - 1990 yıllarında Özbekistan’da meydana gelen acı olaylardan sonra, Özbekistan’dan, Ukrayna’ya ailem ile birlikte zorunlu göç ettik...

1990 yılının sonlarında, Ukrayna’nın Donetsk Vilayeti’nin, Slavyansk şehrinden, Gürcistan’ın Haşuri şehrine, oradan da tarihi vatanımnız Ahıska’ya, Ağzur kasabası ve Temlala köyü’ne gittik... Daha sonra, Gürcistan’ın başkenti Tiflis’i ve ardından da Azerbaycan’ın başkenti Bakü’yü, Kazah, Sabirabad, Saatlı, Haçmaz, Gence ve diğer rayonlarını ziyaret ettik. Azerbaycan’da yaşayan Ahıskalı Türk akrabalarımızı ve Azerbaycanlı dostlarımızı, tarihi yer ve türbeleri çeşitli sebep ve vesileler ile ziyaret etme imkanımız oldu...

1991-1993 yıllarında, Ukrayna’nın Slavyansk şehrindeki Uluslararası Yönetim, İşletme ve Hukuk Enstitüsü’nde (San Marino), Dış İlişkilerden Sorumlu Müdür olarak çalıştığım dönemde ise Sovyetler Birliği’nin başkenti Moskova, Ukrayna’nın başkenti Kiev, Türkiye’nin İstanbul, Ankara, Mersin ve diğer şehirlerini ziyaret etmiştim...

Ukrayna ve Rusya’ya, Büyüklerimizin ve annemin duasını alarak gittim

Değerli Büyüğümüz ve İhlas Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve Türkiye Gazetesi Sahibi muhterem Dr.Enver Ören Abi’nin ve TBMM E.Milletvekili Prof.Dr.Nevzat Yalçıntaş Abi’nin dualarını ve İhlas Vakfı Mütevelli Heyet Başkanı Av.Mehmet Okyay Abinin ve İrfan Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Tahsin Ekinci Abinin duasını ve İhlas Haber Ajansı (İHA), Türkiye Gazetesi ve TGRTHaber TV’deki, yönetici ve muhabir dostlarımın duasını ve beş senedir felç ve hasta olan annemin ve akrabalarımın duasını alarak, 2010 yılının Temmuz ayında İstanbul’dan, Atatürk havalimanından, Ukrayna’nın Donetsk şehrine Ukrayna Hava Yolları uçağı ile hareket ettim...

Havaalanında beni Ahıskalı Melikşah ve İbrahim karşıladı

Donetsk Hava Alanı’ndaki rutin pasaport ve gümrük işlemlerinden sonra, havaalanında beni Ahıskalı Melikşah ve İbrahim karşıladı. Hava nem ve çok sıcaktı, ancak İbrahim’in Rus ‘’Jiguli’’ marka arabası ile yolda giderken aniden sağanak yağmur yağdı...

Hristişe köyündeki cenaze çıkan eve gittik

Melikşah’ın evine geldiğimizde oğlen namaz vakti olmuştu. Bavulları bırakır bırakmaz, Ahıskalı Türklerin yaşadığı komşu Hristişe köyündeki cenaze evine gittik. Bizi kapıda, vefat eden kişinin akrabası Ahıskalı Nabican karşıladı. Eve girdik ve rahmetlinin ruhuna Allahü tealanın rızası için Fatiha-i Şerife okuduk. Nabican bize:’’Muhammed kardeşim, Türkiye’den, Ukrayna’ya gelir gelmez ayağınızın tozuyla direk cenaze evine geldin. Rahmetli baban Murtaza muallim de çok iyi bir insandı. Allahü teala rahmet eylesin. Bizi ziyaret ederek, Hacca gitmiş gibi sevap kazandın. Bizim üzüntülü kalbimize su serptin. Senden ve Seni buraya gönderenlerden Allah (C.C.) razı olsun.’’ dedi...

‘’Garip Türkler’’ kabristanını ziyaret ettik

Melikşah’ın evine dönerken, ‘’Garip Türkler’’ kabristanını ziyaret ettik ve İbrahim’in ve Melikşah’ın geçtiğimiz yıllarda ahirete intikal eden annelerinin ve burada medfun olan müslümanların ruhlarına Fatiha-i Şerife okuduk...

Ahıskalı Türk akrabalarımız ve hemşerilerimizin evlerini ziyaret ettik

Melikşah’ın evine geldiğimizde, eşi çoktan sofrayı kurmuş ve Allahü tealanın verdiği nimetleri hazırlamıştı. Yemek yedikten sonra evden çıktık. Yanımda getirdiğim, Büyüklerimizin ve eşimin bana Ukrayna’ya gelirken verdikleri kitap, takvim, gazete, elbise, gıda ve diğer hediyeleri, Slavyansk ilçesindeki Ahıskalı Türk akrabalarımız ve hemşerilerimizin evlerini ziyaret ederek onlara dağıttık...

Enver Abi’den Allahü teala razı olsun

Evinde ziyaret ettiğimiz Muhammed amca ise göz yaşlarıyla, ‘’Oğlum, sen de rahmetli baban Murtaza gibi imkan oldukça Ukrayna’ya geliyorsun ve bizleri ziyaret ediyorsun. Bizim yaralı kalblerimize merhem oluyorsun. Bizleri unutmuyorsun. Senden ve  seni buraya gönderen Enver Abi’den Allahü teala razı olsun.’’dedi.

Ardından, İbrahim ve Melikşah ile son yıllarda rahmetli olan ve vatana dönüş için verdiğimiz  mücadelede bizimle omuz omuza mücadele eden dava arkadaşımız Osman’ın ve İslam’ın ailesini ziyaret ettik ve birer Fatiha-i Şerife okuduk. Osman Abi’nin yetim kalan kızları ve torunlarına kitap ve takvim hediye ettik. Çok sevindiler ve gözyaşlarıyla dua ettiler...

Ahıska Türklerinin bulunduğu Emek ve İstirahat Kamplarını ziyaret ettik

Ardından, Ahıska Türklerinin bulunduğu Emek ve İstirahat Kampını ziyaret ettik.

Ahıskalı ailelerin çoğunluğu buradan ayrılmıştı. Ancak, 1989-1990 yıllarında Özbekistan’da meydana gelen acı olaylardan sonra Ukrayna’ya zorunlu göç eden rahmetli Sayalı halanın sakat çocukları ve son yıllarda Ukrayna’ya gelen bazı Ahıskalı aileler halen burada zor şartlarda yaşamaya devam ediyor...

Ahıskalı Kahraman’ın evini ziyaret ettik

Ertesi gün akşam namazından sonra, bizi evine davet eden Melikşah’ın kayınpederi Kahraman’ın evine gittik. Eşi Özbek pilavı yapmıştı. Yemekten sonra sohbet ettik. Çiftlikte çalışan Kahraman, Numan Abi ve yardımcısı Mehmet Abi’nin gönderdiği ve Melikşah’ın Donetsk Vilayet merkezinden gümrük işlemlerini yaptırarak getirdiği kitaplar ve takvimleri Ahıskalı Türk ailelere dağıttıklarını söyledi. Kahraman, Ahıskalı Türklerin bizlere dua ettiklerini de bildirdi.

Rusya Federasyonu’nun Rostov Vilayetine gittik

Slavyansk şehrindeki dostlarımızı da ziyaret ettikten sonra, Ahıskalı Mustafa’nın minibüsünü kiralayarak, Halit ve ailesi ile birlikte, annesinin duasını da alarak, kara yolu ile Ukrayna’dan, iki ülke sınırındaki rutin pasaport ve gümrük işlemlerinden sonra Rusya Federasyonu’na geçtik. Kara yoluyla, Rostov Vilayetinin Proletarski ilçesine giderken, feribotla Don nehrini geçerek, karşı taraftaki Ahıskalı Türklerin yaşadığı Bagayevka ilçesine ulaştık. Burada, Ahıskalı Şevket’in babası Alaaddin Abinin evine uğradık. Halit’in kayınpederi de olan Alaaddin Abi ve ailesi, bizleri çok sıcak karşıladı ve misafir etti...

Rostov Vilayetinin Proletarski ilçesine vardık

Ahıskalı Türklerin yoğun olarak yaşadığı Rusya Federasyonu’nun Rostov Vilayetinin Proletarski ilçesine bağlı Suhov devlet çiftliğine İkindi namazı vaktinde ulaştık. Ahıskalı akrabalarımız ve hemşerilerimiz ile görüştükten sonra, yanımızda getirdiğimiz kitap, takvim, gazete, elbise, gıda ve diğer hediyelerden onlara da verdik... Hava çok sıcaktı...

Akşam saatlerinde yemek yedikten sonra, koyu bir sohbete daldık. Akraba ve hemşerilerimiz bana çeşitli konularda sorular sordular, ben de elimden geldiği kadar cevap verdim. Sohbetin sonunda benim verdiğim cevaplardan memnun kalan Ahıskalı Bekir, duygulanarak:‘’Muhammed kardeşim, sen bizi unutmadın. İmkan oldukça Rusya’ya geliyor ve bizleri ziyaret ediyorsun. Yıllar çok hızlı geçiyor. Önce annem, sonra babam ve ardından da Gülpaşa halam vefat etti. Allah (C.C.) rahmet eylesin. Ayrıca, kitap, takvim, gazete ve hediyeleri bize gönderenlerden Allah (C.C.) razı olsun.’’dedi.

Ahıskalı Türklerin defnedildiği kabristanı ziyaret ettik

Ertesi gün sabah namazını kıldıktan sonra, sabah kahvaltısını yaptık ve köy yakınındaki Rus mezarının hemen yanında, fakat ayrı bir yerde bulunan ve Ahıskalı Türklerin defnedildiği kabristana gittik. Kabristanın kapısına Ahıskalı Ömer kardeşimiz demirden bir hilal yapmıştı.  Kabristan’da, Ahıskalı Enver, Bekir, Ömer ve Lömen’in ahirete intikal eden annesi, babası, halası, yakınları ve burada medfun olan tüm müslümanların ruhlarına Fatiha-i Şerife okuduk. Daha sonra köyden ayrılırken, Ahıskalı Türk akrabalarımız ve hemşerilerimiz bizleri göz yaşları ile uğurladılar ve dua ve selam ettiler. Rusya’dan, Ukrayna’ya geri dönerken yine iki ülkenin sınırında rutin pasaport ve gümrük kontrollerinden geçtik ve kara yoluyla akşam saatlerinde Melikşah’ın evine geldik.

Ahıskalı Serkan’ı, Türk doktorlar sünnet etti

Cuma günü, Melikşah ve Enver’in torunu Serkan ile Rus ‘’Jiguli’’ marka arabada, Donetsk şehrinde bulunan Donetsk Camisi’ne gittik. Burada Türkiye’den, İstanbul’dan Ukrayna’ya her sene bir defa gelen Türk doktorlar, Ukrayna’da yaşayan Ahıskalı Türk, Tatar, Azerbaycan ve başka milletlere mansup müslümanların çocuklarını sünnet ediyorlar. Serkan’ı da sünnet ettiler...

Donetsk camisinde Cuma namazını kıldık

Donetsk Cami’de, Cuma namazını Ukrayna’nın Donetsk şehrine, Türkiye’den, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından gönderilen İmam İsa hoca, Tatar hoca ve Ukrayna’da yaşayan Ahıskalı Türk, Tatar, Azerbaycanlı ve başka milletlere mansup müslümanlar ile birlikte kıldık... Donetsk Camisinin hemen yanında bulunan Donetsk Müslümanlar Cemiyeti’nin ofisinde, Ukrayna Müslümanları Partisinin Genel Başkanı, aziz dostum Tatar asıllı Milletvekili Raşid Bragin ile görüştüm. Raşid Bragin, Ukrayna’daki Ahıskalı Türklere ve müslümanlara yaptığımız hizmetlerden dolayı Büyüklerimize ve bize teşekkür etti. Ukraynalı, Tatar asıllı İş Adamı, Ukrayna Parlamentosu Milletvekili ve ‘’Shakhtar’’ Donetsk Futbol Kulübünün Başkanı Rinat Ahmetov’un da, Ukrayna’da yaşayan Ahıskalı Türklere ve müslümanlara hizmet ettiğini söyledi...

Evvel Allah (C.C.) ve sonra Ahıskalı Türklerin duasu ile ölümden döndü

Bir kaç gün sonra, Rus asıllı E.Milletvekili ve İş Adamı dostum İlya N.Kolesnikov ile görüştüm. Hal hatır sorduktan sonra, İlya bana, bu sene iki defa mide ameliyatı olduğunu, ancak evvel Allah (C.C.) ve sonra Ahıskalı Türklerin duasu ile ölümden tekrar hayata döndüğünü anlattı.

Bu yılın ilk aylarında İlya, Rusya Federasyonu’nın başkenti Moskova’dan, Slavyansk ilçesine akrabalarını ziyarete geliyor. Burada, bir zamanlar kendinin yönettiği ancak, Ukrayna’da meydana gelen ekonomik krizden dolayı sulama sisteminin bir kısmının nasıl çöktüğünü kendi gözleriyle görüyor ve üzüntüsünden mide kanaması geçiriyor ve hemen Moskova’ya dönüyor...

Kısa sürede, üst üste iki ameliyat geçiriyor

Moskova’da, Rus doktorların yaptığı ilk ameliyat başarısız oluyor. Cerrah dayısı ve arkadaşları İlya’yı ikinci kez ameliyat ediyorlar. Başarılı geçen ameliyattan sonra, kendisini yoğun bakıma alıyorlar. Başhekim, dayısına:’’Eğer 40 gün içinde iyileşirse, iyileşir. Yoksa, ölür. Her ihtimale karşı mezar yerini hazırlayın.’’diyor. Aradan 39 gün geçiyor. Dayısı, akrabalarını arıyor ve ‘’mezar yerini hazırlayın’’ diyor. Ancak, 40.gün İlya gözlerini açıyor...

Bunu gören hastane Başhekimi şaşırıyor ve:’’Bu nasıl olur ?’’diyor. Dayısı:’’Sabırlı ol. Biraz iyileşsin öğreniriz’’ diyor. Belli bir zaman sonra İlya iyileşiyor ve dayısına 1989-1990 yıllarında Özbekistan’da meydana gelen acı olaylardan sonra, Ukrayna’ya zorunlu göç eden ve zor durumda olan mülteci Ahıskalı Türklere hizmet ettiğini ve onların da kendine dua ettiğini söylüyor. Dayısı da Ahıskalı Türklerin duasını aldığı için Allah’ın (C.C.) ona şifa verdiğini ve iyileştirdiğini söylüyor. Dayısı, ayrıca İlya’ya:’’Hemen Slavyansk ilçesine git ve oradaki Ahıskalı Türklere teşekkür et. Hayatını evvel Allah (C.C.) ve sonra onlara borçlusun’’ diyor...

İlya iyileşir iyileşmez, Slavyansk ilçesine gidiyor ve önce, ‘’Garip Türkler’’ kabristanını ziyaret ediyor. Ardından, Melikşah’ın yanına gelerek Ahıskalı Türkleri biraraya toplamasını istiyor. Toplanan Ahıskalı Türklere başından geçenleri anlatıyor ve onlara teşekkür ediyor...

İbrahim ile Melikşah beni Donetsk havaalanından uğurladılar

Ertesi gün, Ukrayna’daki Ahıskalı Türklerin duasını alarak, Donetsk havaalanına gittim. Havaalanında beni, Türkiye’ye, İbrahim ve Melikşah uğurladılar ve hepimize dua ve selam ettiler. Ukrayna Hava Yolları uçağı ile iki saat sonra, Türkiye'ye geldim ve İstanbul Atatürk havalimanına indim...

Köşe Yazısı

Ahıska ve Ahıska Türkleri ile ilgili siz de makale yazın, yayınlayalım.